Program pro veřejnost

Na program pro veřejnost není potřeba se hlásit předem.

14:00–14:45 Jitka Nešporová (debata s překladatelkou, porotkyní ceny Magnesia Litera, spoluautorkou katalogu Nejlepší knihy dětem); moderuje Ondřej Vojtíšek

Které tituly pro náctileté neminout podle posledních pěti vydání katalogu Nejlepší knihy dětem? Hororová poezie, komiksové biografie, cesty v čase, fenomén kolo a vizuální komunikace.

14:00–14:45 Kateřina Dostálová + Anna Bartošová: „Víte, už nejsem Janeček. Paní učitelko, teď sem Smack.“ (workshop pro vyučující literatury) 

Může se s rapovým textem pracovat ve výuce stejně jako s poezií? Workshop pro středoškolské učitele nabídne způsoby a techniky, jak zapojit rap a rapové texty do výuky literatury na střední škole. 

15:00–15:45 Robert Adam + Dorota Bouchalová + Anna Bartošová: Analýza učiva ČJL uvedeného v modelových ŠVP pro 2. stupeň (přednáška)

Bude doplněno.

15:00–15:45 Blanka Činátlová + Adéla Čadková: Čtivo: co vzít do literárních hodin? (workshop pro vyučující literatury) 

Ve workshopu pro vyučující se propojí dvě cesty vycházející z odlišné zkušenosti, obě však hledající a nalézající knižní tituly, které mají potenciál rozvíjet rozmanité žactvo. Cílem programu je o takových knihách hovořit a poskytnout tak inspiraci především pro středoškolskou výuku literatury.

16:00–17:30 Tomáš Koblížek: Slurs: Urážky a jazykové ponižování z hlediska analytické filozofie jazyka (přednáška) 

Analytická filozofie jazyka se v posledních letech intenzivně věnuje tzv. slurs, tedy výrazům, které neútočí na jednotlivce, ale na celou skupinu lidí. Typickým příkladem jsou rasistické urážky, jimž se budu v příspěvku věnovat především, ale také nadávky na adresu lidí s netypickou sexuální orientací, misogynní výrazy ad. Ve svém příspěvku chci představit hlavní témata této filozofické debaty, jimiž jsou projekčnost (slurs si urážlivost podržují i v citacích či negacích), autonomie (slurs jsou urážlivé i ve větách, které mají vyjadřovat pozitivní postoj ke skupině), neutrální protějšek (slurs jsou zpravidla nahraditelné neutrálními výrazy), misreprezentace (slurs nějak nesprávně identifikují svůj referent) a pragmatické vs. sémantické pojetí významu slurs. 

16:00–17:30 Libuše Heczková + Robert Kolár + Filip Komberec + studentstvo: K čemu je vyučujícím (současná) literární teorie? (debata + živé natáčení podcastu DidLit) 

Je literární teorie sféra nevyhnutelně odtržená od každodenních potřeb školních lekcí? Trojice diskutujících z různých pracovišť (FF a PedF UK + AV ČR) dá nahlédnout, k čemu jsou výuce a vyučujícím literatury teoretické koncepty. Úvahu nad významem reflexe subjektivní představy o literatuře doplní studentstvo FF UK mozaikou inspirativních vhledů do školsky spíše opomíjených literárněteoretických přístupů. Debata bude zároveň živým natáčením epizody podcastu DidLit. 

18:00–20:00 Komponovaný večer v duchu Grammar nazis: přednáška o fenoménu Grammar nazi + DidPub kvíz pro týmy (Hana Dufková + Jan Henyš + Ondřej Vinš) 

Večer pro všechny, kteří někoho opravují, i pro ty, které někdo opravuje. Na DidPub kvíz registrujte svůj tým (dvou- až čtyřčlenný) zde: https://forms.office.com/e/Dha6xb88PD.